torsdag 4 juni 2015

Var ska man börja?


Det här är Katarina Pettersson. Hon arbetar som säljare på Tunstall. Jag träffade henne för en vecka sedan, när jag besökte Tunstalls TES-dagar på Yasuragi Spa på Hasseludden. Då passade jag på att ställa de där mest grundläggande frågorna om välfärdsteknologi. Jag menar, vi vet ju alla att det gäller att hänga med i den tekniska utvecklingen, det går inte längre att säga att teknik och äldreomsorg inte hör ihop, men frågan är var man ska börja. Om man arbetar i en kommun, eller är politiker i en kommun, där man inte riktigt är på banan ännu, vad är då det första man ska göra?

Så här svarade Katarina Pettersson på den frågan: "Allting börjar med beslutet, dvs vad är det personen i fråga har fått ett biståndsbeslut om, vilken typ av stöd är det personen har rätt till? Att personen får just det stödet är själva grunden för allt arbete och den processen behöver kvalitetssäkras. Både personen själv och de som ska utföra själva stödet behöver vara säkra på att det som ska bli gjort blir gjort. Och allt det där går inte att ha i huvudet, och därför behöver man någon typ av digitalt verksamhetssystem. Det är det absolut viktigaste och det är där man ska börja." 

Det finns naturligtvis flera olika verksamhetssystem på marknaden och vilket man väljer är upp till varje kommun. Men för den som vill veta mer om TES, som Tunstalls verksamhetssystem heter, har jag ett tips. Ring Katarina Pettersson på Tunstall. Prata med henne, ställ de där frågorna ni går och grunnar på. Katarina kan TES på sina fem fingrar och svarar gärna på dina frågor.

Du når henne på katarina.petersson@tunstallnordic.com eller på 0703-197800.

1 kommentar:

  1. Hon kan ju börja med att svara i telefon eller på mail, för det gör hon ju aldrig....

    SvaraRadera