måndag 27 augusti 2012

Effektivitet i hemtjänsten, låter det hemskt?


Det händer ganska ofta att jag pratar med människor som jobbar i hemtjänsten, som säger att de är trötta på all effektivitet. Eller att det låter hemskt att prata om effektivitet när det gäller hemtjänst. Det är ju ändå människor man jobbar med.

Jag har inga som helst problem med att förstå vad de människorna menar. Och det är inte svårt att koppla ihop ett ord som effektivitet med stress och stordrift och tom maskiner och fabriker. Vi har ju inte heller använd ordet sådär väldigt länge i vård- och omsorgsbranschen.

Fast vad betyder då effektivitet? Jo, väl egentligen att det finns en så maximal koppling som möjligt mellan det man tillför och det man s a s får ut. Och att det man får ut är sådant som fyller de behov som ska fyllas.  Med andra ord, att personal och lokaler och allt annat ger brukarna så stor nytta som det bara går.

Möjligen var det där en slarvig beskrivning, men jag tror att den är någorlunda korrekt i all sin enkelhet. Och utifrån den är det väl självklart att vi vill ha en så effektiv hemtjänst som möjligt. Eller?

1 kommentar:

  1. En organiserad arbetsplats blir en effektiviserad arbetsplats:)

    SvaraRadera